مستندات موجود حاکي از آن است که در سال
1304 در ساوه شهرداري وجود داشته.
اما در
هر صورت در حال حاضر شهرداري اين شهر به دو منطقه يک و دو تقسيم شده که تحت نظارت
شهرداري مرکز واقع در ميدان شهرداري به اداره اموري شهري مي پردازد.
اين
شهرداري از هفت سازمان تحت عنوان سازمانهاي :
تشکيل شده است.
در حقيقت، در تعريف شهرداري مي توان آن را سازماني غيردولتي و غيرانتفاعي
و مردمي دانست
که اداره و مسؤوليت و مديريت امور شهري را با مجوز دولت و با امکانات مردمي به دست
آورده تا به منظور ايجاد و اداره کردن تأسيسات عمومي و وضع و اجراي نظامات شهري و
تأمين نيازمنديهاي مشترک محلي فعاليت کند و هزينه خدماتي را که به آن واگذار گرديده
با اسلوبي منطقي و عادلانه بين سکنه شهر و استفاده کنندگان از خدمات تقسيم نمايد.
تعريف کلي و اساسي شهرداري در ايران اينگونه مي باشد:
شهرداري موسسه اي عمومي، غير دولتي و مستقل است که به موجب قانون در شهرها تشکيل مي
شود و عهده دار امور محلي و اداره خدمات به شهروندان و سکنه شهري مي باشد.به موجب
ماده 3 قانون شهرداري ،شهرداري شخصيت حقوقي مستقلي دارد و وظايفي به شرح ذيل را پيگيري
مي کند.
الف) وظائف عمراني:
مانند احداث خيابانها-معابر-ميادين ،اعلام نظر نسبت به طرح هاي جامع و هادي شهري –اعلام نظر در خصوص نقشه هاي تفکيکي – الزام به رعايت مقررات ملي ساختمان –الزام به پذيرش نقشه ساختماني از اعضاء سازمان نظام مهندسي.
ب) وظائف خدماتي : ايجاد
تاسيسات عمومي تنظيف و نگهداري و تسطيح معابر و مجاري آب، تعيين محلهائي مخصوص براي
تخليه زباله ،نخاله و فضولات ساختماني –احداث غسالخانه و گورستان –پيشگيري از
حوادث –پيشگيري از آلودگي محيط زيست –نگهداري و تعمير تونلهاي شهري.
ج) وظايف نظارتي و
حفاظتي: اجراء آراء کميسيون ماده 100 –صدور پروانه
ساختمان-نظارت بر کليه ابنيه اي که در شهر ايجاد مي شود، جلوگيري از بروز تخلفات
ساختماني-حفظ اموال و دارائي شهر- اقامه دعوا عليه اشخاص و دفاع از دعاوي اشخاص عليه
شهرداري –حفظ فضاي سبز.
د) وظائف رفاهي :
احداث بناها و ساختمانهاي مورد نياز شهر از قبيل سرويسهاي بهداشتي –کشتارگاه-بوستان-جلوگيري از سد معابر عمومي.
ه) مديريت منابع: بودجه شهرداري-عوارض ساختمان و ترتيب مميزي
و وصول آن –ساير عوارض شهرداري و نقش شهرداري
در تعيين ارزش معاملاتي ساختمانها.