خبر
خبر
معابر حق عمومی است نه ملک شخصی

معابر حق عمومی است نه ملک شخصی

بارها برای بسياري از ما پيش آمده که هنگام عبور در مسیر پیاده‌رو به دلیل وجود موانعی (سدمعبر) به ‌ناچار مدتی صبر کرده یا این‌که مسیر خود را به سمت خیابان تغییر داده‌ايم‌ و مشکلاتی را هم برای خود و هم برای وسایل نقلیه به ‌وجود آورده‌ايم و خطر بروز حادثه را به جان خود خريده‌ايم.

بايد بگوييم يكي از موارد احترام به حقوق شهروندي رعايت حريم‌ اجتماعي است و كم نيستند كسبه‌اي که معتقدند پياده‌روي  مقابل مغازه‌شان متعلق به آن‌هاست يا دست‌فروش‌هايي كه بدون توجه به عبور و مرور شهروندان در خيابان بساط پهن مي‌كنند و يا ساخت ‌وساز‌هايي که حتي كوچه‌هاي تنگ و باريك را به اشغال درآورده‌اند و با ريختن نخاله‌ها و وسايل ساخت ساز ساليان سال جا خوش کرده و حتي نيمی از كوچه را به خود اختصاص داده‌اند.

به ‌راستی سدمعبر چيست و چرا عده‌اي معابر شهر را به خود اختصاص مي‌دهند؟ آیا قانوني دراين رابطه وجود ندارد تا با اين موارد برخورد شود؟ اگر قانوني هست شهرداري در برخورد با سدمعبر چه مي‌کند؟

سدمعبر در لغت به معنی مانع است و سدمعبر یعنی مانع یا موانعی که بر سر راه عبور و مرور مردم باشد یا به هر عملی اطلاق می‌شود که باعث انسداد معابر عمومی‌ شود، مانند: ١- اشغال معابر از سوی دست‌فروشان، ۲- نصب دکه‌های غیرمجاز ۳- تخلیه‌ي نخاله‌های ساختمانی و ریختن مصالح ساختمانی اعم از آجر، سیمان، شن، ماسه و... در معابر عمومی‌ ۴- توقف خودرو در مکان‌های غیرمجاز ۵- حضور وسایل نقلیه برای فروش کالا در معابر و اشغال پیاده‌روها و میادین (میوه‌فروشان) ٦- تکدی‌گری ٧- اشغال معابر از سوی صاحبان مغازه که به‌طور عمد اقدام به اشغال خیابان هم می‌کنند، به‌طوری‌که در شهر ما به ‌صورت یک فرهنگ درآمده است و نمونه‌ي بارز این امر در خیابان‌های شهر کاملا مشهود است.

به هر صورت اشغال و مسدود کردن معابر و آن‌ چه به‌عنوان سدمعبر مطرح می‌شود، به‌لحاظ قانونی عملی مجرمانه بوده و مرتکب این عمل مستوجب مجازات است؛ زیرا معابر عمومی متعلق به عموم شهروندان است و کسی حق ندارد تحت هر شرایط معابر را ملک شخصی بداند و آن ‌را مسدود کند.

بنابراین هرگونه اشغال فضای عمومی به منظور استفاده شخصی بدون مجوز، سدمعبر است و در قانون ٥٥ شهرداری تخلف شناخته و به شهرداری اجازه داده شده است که بدون دستور قضايی با این خاطیان برخورد کند و وارد عمل شود.

البته از آن‌جا که سدمعبر دارای مصادیق متعددی است، بهتر است شهرداری ابتدا با احترام و تذکر، به برچیدن این موانع اقدام و از وارد كردن هرگونه خسارت مالي يا جاني پرهيز كند.

پس شهروند گرامی معابر و خیابان ملک شخصی نیست و به تمام مردم تعلق دارد و اگر کسی با خودخواهی، تردد شهروندان را به هر نحو با مشکل مواجه کند، متخلف است.

Average :  0 |  Submitted :  0

Tags

    6.1.7.0
    V6.1.7.0